środa, 23 października 2013

Mój pierwszy chleb razowy Tatterowiec

Od dawna za mną chodzi prawdziwy chleb razowy na zakwasie. W obecnych czasach często chleb razowy udaję razowego, jak pytam czy razowy to słyszę odpowiedź tak , jak pytam razowy prawdziwy to słyszę no... ale aby miał kolor razowego dodane jest kakao...... Postanowiłam więc zrobić sama. Przepis, który przypadł mi od razu do gustu znalazłam na MojeTworyPrzetwory . Mój pierwszy tatterowiec zrobiłam wedle podanego przepisu, więc w całości go podyktuję

SKŁADNIKI:
400g zakwasu razowego płynnego
-  150 ml wody (ja dałam 200ml, zależy ile mąka wypije)
- 100 g mąki żytniej/pszennej razowej
- 300g mąki pszennej chlebowej
- 1 łyżka soli morskiej
- 1 łyżeczka demerary
SPOSÓB WYKONANIA:

- wszystkie składniki wymieszałam w robocie do pieczenia chleba, ciasto jest luzie i lepkie
-
- po wymieszaniu pozostawiam na godzinę do wyrośnięcia 
- po godzinie wkładam do wysmarowanej blaszki oliwą i wysypaną płatkami żytnimi 
-
- naoliwiłam i posypałam płatkami 
- przykrywam folia nasmarowaną oliwą i pozostawiam do powolnego wyrośnięcia ma wyrastać kilka godzin (u mnie trwało to ponad godzinę bo chlebek zaczął uciekać z formy) 
- wstawiłam do zimnego piekarnika i nastawiłam na 200 stopni, po pół godzinie wsunęłam na sód małą foremkę z wodą 
- piekłam nie całą godzinę ( wszytko zależy od naszego piekarnika, trzeba obserwować )
- po upieczeniu wyjęłam i ostudziłam na kratce 

 WSKAZÓWKI
- przed pieczeniem posypać można  makiem, otrębami, nasionami kolendry, płatkami żytnimi, sezamem.
-  można również po godzinie dopiekać chleb bez formy

Jest pyszny ma chrupiącą skórkę w środku jest delikatny lekko kwaskowaty posmak, także nie jest on ostatnim chlebem razowym w moim domu. Pamiętam zapach pieczonego chleba z dzieciństwa i znak krzyża dziadków jak rozkrawali pierwszy kawałek. 
Oto on :)







1 komentarz:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...