czwartek, 17 października 2013

Domowa bulioneka do zup oraz mięs

Moje dziecko ma nietolerancję barwników oraz konserwantów więc od pięciu lat walczę z tym świństwem. Praktycznie 90 % robię sama jedzenie łącznie ze słodyczami. W pędzie jakim żyjemy i gdzie wszystko jest w gotowcach zapomnieliśmy, że możemy sami zrobić wiele rzeczy. Dziś chce wam pokazać jak zrobić w bardzo prosty sposób bulionetkę (kostkę) warzywną, wersję do zup oraz wersję do mięs, sosów.



Pierwsza wersja to bulionetka do zup:
Ogólną zasadą robienia bulionetki jest taka, że na 1 kg włoszczyzny dodajemy  250g soli
SKŁADNIKI:
- 3 szt marchwi
- 1 mały seler
- 3 gałązki selera naciowego
- 3 szt pietruszki korzeń 
- por kawałek ok 5 cm części białej 
- 2 cebule 
- natka pietruszki 
- kilka gałązek lubczyku 
- sól 250 g na 1 kg włoszczyzny 
- olej rzepakowy tłoczony na zimno 4 łyżki 
SPOSÓB WYKONANIA :
- warzywa umyłam, obrałam i pokroiłam na kawałki mniej więcej równe aby równo się poddusiły 
- natkę pietruszki i lubczyku posiekałam 
- cebulę dla wydobycia aromatu opaliłam na suchej patelni
-
- dodałam 4 łyżki oleju ( witaminy jakie znajdują się w warzywach A D E K są przyswajalne tylko  w tłuszczach)

- podlałam wodą dodałam sól ( gotowanie warzyw wydobytych z ziemni zawsze zaczynamy od zimnej) i poddusiłam ok 30 min.
- jak warzywa zmiękły, całość wystygła zmieliłam dokładnie blenderem 


SKŁADNIKI DO BULIONETKI DO MIĘS ORAZ SOSÓW: 
- 3 marchewki                                                                      - liść laurowy 4 szt
- 1 mały seler                                                                       - ziele angielskie 6 szt
- 3 gałązki selera naciowego                                             - pieprz ziarna 10 szt
- 2 cebule                                                                              - sól 250 g
- 3 pietruszki korzeń                                                            - olej 4 łyżki
- por kawałek części białej 
- suszone pomidory 5 szt 
- czosnek 4 ząbki
- lubczyk,bazylia, oregano, tymianek po kilka gałązek 
SPOSÓB PRZYGOTOWANIA :
- warzywa umyłam, obrałam i pokroiłam na kawałki mniej więcej równe aby równo się poddusiły 
- natkę pietruszki i lubczyku  posiekałam 
- cebulę dla wydobycia aromatu opaliłam na suchej patelni - dodałam oregano, tymianek oraz resztę przypraw
- dodałam olej
- podlałam wodą i dusiłam ok 30 min
- wyjęłam  liście laurowe, ziele angielskie, pieprz, gałązki tymianku i zmiksowałam na gładko resztę składników


PRZECHOWYWANIE:
Masę warzywną solną  można przechowywać w lodówce do 6-7 dni, a dłużej w pojemniku, w zamrażarce. W związku z tym, że sól zapobiega całkowitemu zamrożeniu, masa pozostanie w stanie miękkim i z łatwością da się brać z niej po jednej lub kilka łyżek do bieżącego doprawiania dań.
- świetnie do porcjowania nadają się silikonowe formy do mufinek lub kostek lodu, po zmrożeniu wyjmujemy i każdą osobno zawijamy we folię i dalej mrozimy.

To jest moja wersja i skład warzyw ale każdy powinien dobrać składniki, odpowiednio dopasowane do swojego smaku oraz potraw do których bulionetki będą dodawane.

5 komentarzy:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...