środa, 14 maja 2014

Biały sos do potrawki - zawsze wychodzi :)

Ryż z białym sosem kojarzy mi się z dzieciństwa z wielkimi przyjęciem obiadowym, gdzie było mnóstwo gości i między innymi był gotowany rosół gdzie na na jego bazie był przyrządzany sos. Pamiętam jako dziecko, że ryż babcia wyciągała spod kołderki :) a garnek cały był owinięty gazetami i ręcznikiem. Gdybym ja dziś tak ugotowała ryż moja córka by pomyślała, że jestem szalona :) Dziś wrzuca się woreczek do wody 20 minut i gotowe. Teraz taki ryż gości na naszym stole bez okazji bo prostu niedzielne danie:) Przepis na ten sos kiedyś dostałam od koleżanki, za każdym razem wychodzi, nie waży się, jest odpowiednio gęsty i kremowy. A smak słodki z nutką kwasowości ...pycha.
SKŁADNIKI :
  • 1 litr rosołu (jeżeli nie posiadamy może być też bulion drobiowy, ale z rosołu jest lepszy)
  • 100 g rodzynek
  • 3 żółtka 
  • 3 łyżki większe mąki 
  • śmietana 18 % 120-150 ml 
  • sok z cytryny (wykorzystuję 1 mała lub pół większej w zależności jaki posmak kwasowości lubimy)
  • cukier do smaku 
  • sól do smaku 
 SPOSÓB WYKONANIA :
- odlewam czysty rosół do osobnego garnka, gotuję jeżeli jest za mało słony dosalam,
- wrzucam do niego rodzynki i gotuje na średnim ogniu
- w osobnej misce przygotowuje 3 żółtka dodaję do tego 3 kopiaste łyżki mąki i dolewam śmietanę wszytko razem wyrabiam do jednolitej konsystencji
- po czym do rosołu dodaję soku z cytryny
- do wyrobionej mąki z jajkami dodaję powoli rosołu (hartuję go) cały czas mieszam, aby się nie zważył dodaję kolejną chochlę i mieszam tak zahartowana śmietanę wlewam powoli do naszego rosołu, mieszając
- doprawiam do smaku cukrem, i jeżeli jest za mało kwaśny doprawiam jeszcze sokiem z cytryny, zagotuje jeszcze ok 1 minuty

Gotowe szybko prosty sposób i zawsze wychodzi jeszcze mi się nie zdarzyło, aby się zważył a robiłam już go wielokrotnie.


21 komentarzy:

  1. Pyszny sosik-oczywiście wyszedł:-)Polecam przepis

    OdpowiedzUsuń
  2. Sosik pychota - wyszedł idealnie :) Polecam !!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Sos mi wyszedł wspaniały .Mężowi bardzo smakował : )

    OdpowiedzUsuń
  4. Super wyszedl a robilam pierwszy raz!!!!dziekuje za przepis juz tyle lat chcialam sie nauczyc:-))

    OdpowiedzUsuń
  5. Sos rzeczywiście pyszny robiłam go już nie raz... Przypomina smak z dzieciństwa... Chociaż pamiętam że moja mama dodawała jeszcze trochę soku jak i samego agrestu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, cieszę się , moja mama do dziś robi na soku z agrestu :) Pozdrawiam

      Usuń
  6. Super,super,super...sos wyszedł fantastycznie wzbudzając podziw mojej rodzinki!
    Sos rzeczywiście przypomina smak z dzieciństwa, moja mama zawsze gotowała tak od siebie,po prostu przepisy brała z głowy...ten sos jest bardzo zbliżony do tego maminiego. Niestety nie zdążyła mnie wprowadzić w sztukę gotowania...Bardzo dziękuję za ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziekuje wyszedl palce lizac ;-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam. Sos godny polecenia.Dodaje od siebie jeszcze agrest😊

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam, dla pewności pytam, śmietana słodka?

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam. Dla pewności pytam śmietana słodka z kartonika ? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Zadna ze mnie kucharka a ten sos wychodzi za kazdym razem.Syn zachwycony.

    OdpowiedzUsuń
  12. Sosik rewelacja robiłam po raz pierwszy i wyszedł idealnie baaaardzo pyszny .

    OdpowiedzUsuń
  13. Mi sos nie chce zgęstnieć? Co zrobić dłużej gotować czy próbować jeszcze mąką z wodą zagęszczać?

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam pytanko, śmietana gęsta czy leista?

    OdpowiedzUsuń
  15. W końcu przepis z którego ten sosik faktycznie wychodzi jupi 😊 mąż wniebowziety jego ulubione danie i teraz w końcu mogę bez nerwów częściej mu je serwować hihi

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...