piątek, 12 grudnia 2014

Domek z piernika - przepis świąteczny

W tym roku powstał mój pierwszy domek z piernika i zapewne nie ostatni. Mimo, że pracy jest przy nim sporo to i satysfakcja super. Trzeba uzbroić się w masę cierpliwości, liczyć się z tym, że jakaś ściana nam się zawali ( mi złamał się dach,ale na szczecie upiekłam dodatkowy) Nie ma co się poddawać jak ściany wyjdą nie równe wtedy ze zbawieniem przychodzi nam lukier :)) Przy budowaniu takiego domku można mocno rozbudzić swoją wyobraźnie twórczą i świetnie się przy tym bawić.
Przepis na ciasto na domek znalazłam na stronie Cupcake Factory a zmotywowała mnie cudowna Kuchnia Ilony <3

SKŁADNIKI :
Składniki:
  • 600 g mąki pszennej
  • 1 jajko
  • 250 g margaryny
  • 250 g miodu naturalnego
  • 150 g cukru
  • 30 g kakao
  • 1 łyżeczka sody
  • przyprawa do piernika (ilość w zależności od upodobań)
  •  
  • lukier królewski  
  • 1 białko jaja
  • ok 2 szklanek cukru pudru(cukier bardzo drobno zmielony i przesiany)
dodatkowo 
  • elementy ozdobne brokat jadalny, drobne kolorowe kuleczki (wszytko zależy od naszej wyobraźni)

SPOSÓB WYKONANIA ;
- miód zagotowałam z margaryną, cukrem gdy całkowicie się wszytko rozpuściło do ostudzonego dodałam go do przesianej mąki z kakaem, sodą, przyprawą oraz dodałam jedno jajko. Wszytko razem zagniotłam. Włożyłam do woreczka i odstawiamy do lodówki na ok 1 godzinę. 
- po tym czasie rozwałkowałam na omączonym blacie ciasto i zaczynamy wycinać poszczególne elementy 
ja wycięłam o takich rozmiarach 
* dwa prostokąty 10 x 15 cm (ściany boczne)
* dwa prostokąty 11 x 19 cm ( dach pamiętajmy, aby dach był nieco cieńszy niż boczne ściany, aby ciężar nie zawalił nam konstrukcji ) 
* dwie ściany szczytowe 13 cm szer w najwyższym punkcie 16 
- dodatkowo możemy wyciąć płotki, kamienie itd 
- z jednej ściany szczytowej wycinamy drzwi możemy wyciąć okno to już wedle naszej wyobraźni
- elementy pieczemy w rozgrzanym piekarniku do 180 stopni ok 12-13 minut (trzeba pilnować )
 
Po dokładnym wystudzeniu zabieramy się za budowanie konstrukcji i ozdabianie 
- robimy lukier królewski - ubijamy białko na sztywno po czym dodajemy po łyżce przesianego cukru pudru lukier musi być gęsty 
- przed składaniem domku wszystkie elementy dobrze jest  ozdobić
- najpierw mocujemy ścianę boczną do której dokładamy ściankę szczytową ( ja całą konstrukcję budowałam na sklejce, nakładamy lukier na do ścianę po czym drugą i obie sklejamy ze sobą, dobrze jest odczekać albo coś dostawić bo może nam cała konstrukcja runąć )
- po sklejeniu całego dołu odczekałam noc, aby lukier dobrze nam się związał. Lepiej odczekać niż potem płakać z powodu zawalenia :))
- gdy już dobrze trzyma nam dolna konstrukcja mocujemy dach jeśli chcemy, aby miał dachówki dobrze jest je zamocować wcześniej poczekać aż wyschnie i wtedy przyklejamy nakładamy lukier dookoła konstrukcji i przyklejamy  dach po czym wypełniamy szczeliny do wzmocnienia konstrukcji.  
- gotowe całość możemy sobie jeszcze do dekorować wedle własnego pomysłu. 
Teraz pozostało nam się cieszyć naszym domkiem i delektować się jego zapachem :) możemy go zjeść ja go sobie zostawię na tak długo jak wytrzyma moja cała konstrukcja.
Domek wymaka sporo cierpliwości z doświadczenia mogę powiedzieć, że dobrze jest mieć upieczone dodatkowe elementy w razie draki możemy działać dalej a tak na nowe trzeba robić ciasto itd. 
Życzę wam wiele radości przy tworzeniu domku może to być taka wasza coroczna tradycja :) 

9 komentarzy:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...